Pravidla Bridge
Dva a dva sedí proti sobě jako spojenci a tvoří jednu stranu, tzv. linku. Pro lepší přehlednost označujeme jednotlivé hráče po rozsazení světovými stranami: jih - sever, západ - východ. Rozsazení se určí losem, dvě nejvyšší z vytažených karet představují jednu hráčskou dvojici. Stane-li se, že dva hráči táhnou list stejně vysoké hodnoty, pak rozhodne barva. První pár obsadí linku sever - jih, druhý dvě další světové strany.
Druh karet: Rummy karty (bez jokrů) - 104 listy. Hraje se však vždy jen s jedním balíčkem
Hodnoty: 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, J, Q, K, A
Sled barev: Hodnoty barev jsou v bridži stabilní. Nejvyšší barvou jsou piky, následují srdce, pak kára a naposled trefy (kříže).
Účel hry: licitací vydražit nejvyšší hru a uhrát ji. Usiluje se o získání maximálního počtu zdvihů - 13.
Rozdávání: hráč, který si při losování vytáhl nejvyšší kartu, rozdává první. Zvolí si jeden ze dvou balíčků 52 karet, dá jej zamíchat hráči po své levici a sejmout hráči po pravé straně. Zleva doprava pak rozdává po jedné kartě. V průběhu rozdávání partner rozdávajícího míchá současně druhý balíček karet připravený pro další kolo. Ten, když ukončí míchání, odloží balíček ke své pravé ruce. po skončení první hry jej vezme další hráč a ihned rozdáváv. Takže platí, že když je prvním rozdavačem představitel strany jih, pak v dalším kole dává západ.
Průběh hry: po rozdání všech karet si hráči srovnají své listy v ruce. Poté zahajuje hráč, který rozdával, dražbu, a po ní následuje sehrávka. Získané zdvihy se skládají na sebe křížem, to kvůli neustálé kontrole, kolik zdvihů která strana získala.
Prvním šesti zdvihům, které k vítězství ještě nestačí, se říká kniha. Každý další zdvih se pak jmenuje trik, jichž v jedné hře je možno získat sedm:
7 zdvihů - 1 trik
8 zdvihů - 2 triky
9 zdvihů - 3 triky
10 zdvihů - 4 triky
11 zdvihů - 5 triků
12 zdvihů - 6 triků
13 zdvihů - 7 triků
V závěru hry se triky oceňují různými bodovými hodnotami. To závisí v podstatě na kvalitě trumfové barvy.
Pravidlo sehrávky: barva se ctí a přiznává. Není ale třeba za každou cenu přebíjet vyšší hodnotou. nemá-li hráč vynesenou barvu v ruce, může - avšak nemusí - přebíjet trumfem. Z taktických důvodů se přihazuje libovolná barva.
Dražba (licitace): dražit začíná hráč, který rozdával karty. Pravidla stanovují, že rozdavač nabídne závazek tak, že oznámí, kolik triků a v jakém závazku (ve které trumfové barvě) míní jeho strana získat. Závazek ovšem může být nejenom trumfový (s uvedením trumfové barvy), ale i takový, kdy trumfy naopak nehrají roli. Stane se tak např. slovy: dva piky. To znamená, že se zavazují získat trumfem piky. nabídka slovy: jeden bez trumfů znamená tedy, že dražitel se zavazuje získat knihu a jeden trik navíc, tedy 7 zdvihů. Hráč po levici pak má právo nabídku předražit vyšší nabídkou. Předražuje se lepší barvou nebo vyšším počtem zdvihů.
Pořadí závazku je následující:
1 tref - 1 káro - 1 srdce - 1 pik - 1 bez trumfů
2 trefy - 2 kára - 2 srdce - 2 piky - 2 bez trumfů
3 trefy - 3 kára - 3 srdce - 3 piky - 3 bez trumfů...
Tak se nabídky zvyšují až na 7 trefů - 7 kár - 7 srdcí - 7 piků a 7 bez trumfů. Z tohoto systému vyplývá, že např. 1 srdce předraží nabídka 1 pik nebo 1 bez trumfů atd. Soupeři mohou dát na nabídnutý závazek kontra, po němž však dražba pokračuje, nabídne-li další hráč jiný, ale vyšší závazek. Kontra se hlásí tehdy, když se protivník domnívá, že hrající strana nezíská triky, k nimž se zavázala. Kontrovaná hra se hodnotí dvojnásobně vysoko. Kontrovaný hráč ale může být přesvědčen, že ohlášený počet triků uhraje. Potom může nabídnout rekontra. A tím se hodnota hry opět zvyšuje.
Rekontra se oceňuje dvakrát výše než kontra. Z toho vyplývá, že po kontrování některé nabídky musí tři ostatní hráči po řadě zaujmout své stanovisko; buď odpovídají rekontra nebo se vzdají další dražby a hlásí pas. Nebo naopak svou nabídku dál zvyšují. V licitaci pokračuje vždy následující hráč. Konečný závazek tvoří nabídka, po které tři hráči pasovali. Pak následuje sehrávka.
Dražba je velmi důležitým a odpovědným aktem. Draží-li hráč příliš vysoko a strana s tak vysokým závazkem pak svou hru ztratí, jsou postiženi oba partneři. Jestliže ale nabídka je pod skutečnou možností karet, dvojici to připravuje o cenné body, protože se nehodnotí skutečně dosažené triky, ale triky vydražené. Na konečný bodový zisk hry má vliv jen splněná dražba. Takže když strana např. získá 7 triků, ale bylo vydraženo 6 triků, pak se bodově oceňuje jen těchto 6 triků. Všechny ostatní se hodnotí teprve v konečném skóre celého utkání. Umět ocenit kvalitu svého listu je proto důležitým uměním hráče. Kvalita karty je závislá na dvou faktorech:
- na tom, zda je v ruce dostatek listů dlouhé barvy, jež mohou přijít v úvahu jako trumfová barva
- i na tom, jestli je v ruce dostatek figur, slibujících uhrát více zdvihů.
Podstata bridžové hry tedy spočívá licitaci a ve správném ocenění listu. Proto zejména začínajcí hráči musí všechny možné kombinace studovat a prakticky si je ověřovat. K tomu nám poslouží následující tabulka, s jejíž pomocí je možno hodnotit sílu svého listu a stanovit předpoklad možných zdvihů. V anglické terminologii se pro zdvih získaný figurami používá termín honour-trick (HT).
Do bridžového kříže se zapisuje na levou stranu vertikály výsledky vlastní strany. na pravou stranu se zapíší výsledky protivníků. V případě, že strana hlavního hráče nesplní svůj závazek, nepíše si nikdo výsledek pod čáru, jen oba úspěšnější soupeři si mohou do zůstatku nad čarou zaznamenat hodnotu pádů, jak je naznačeno přiloženou tabulkou.
Hra - utkání robber: aby strana získala jednu hru, musí dosáhnout buď jednou nebo několika partiemi nejméně 100 bodů pod čarou. V jednom rozdáví se může v každém případě docílit jen jedné hry, i v tom případě, že splněný závazek je hodnocen více než 200 body. K ukončení jednoho utkání (robberu) je zapotřebí, aby vítězná strana dosáhla dvou, eventuálně tří her hodnocených vždycky nejméně stovkou bodů pod čarou.
Prémie: za vyhrané utkání dostane strana zvláštní prémii, která se zapisuje do zůstatku pod čarou. nad čarou se zapisují prémie za malý slem (vydraženo a splněno 6 triků) a za velký slem (7 triků). Nad čarou se také zapisuje splnění kontrovaného a rekontrovaného závazku.
Body nad čarou tedy nehrají roli při skórování v jednotlivých hrách. Po každém utkání se však tyto body sečtou, a hrají-li bridžisté o peníze, bodové rozdíly se proplatí. Uzavírá-li jedna strana po dosažení 100 bodů hru, označí tuto skutečnost pod čarou ležatým křížkem (x). Zároveň se škrtne soupeřům eventuální dílčí zápis pod čarou. Zápisy nad čarou se nikdy neškrtají.